De Bleeker gaat faillissementsfraude in de bouw aanpakken

Ook staatssecretaris voor Consumentenbescherming Eva De Bleeker is geschokt door de verhalen over faillissementsfraude in de Pano-reportage van 2 februari. Samen met de sector wil ze concrete voorstellen uitwerken om malafide aannemers die zich doelbewust failliet laten gaan aan te pakken. De Bleeker denkt daarbij aan het invoeren van verplichte verzekering, de toegang tot online advertenties blokkeren en een gemakkelijke tool voor consumenten om aannemers te controleren. 

Hoewel sommige gevallen getuigen van criminele opzet en dus verder gaan dan alleen consumentenbescherming, wil de staatssecretaris vanuit haar bevoegdheid ook actie ondernemen. Ze wil daarom op heel korte termijn met de sector en de bevoegde diensten concrete voorstellen uitwerken om faillissementsfraude in de bouwsector aan te pakken. 

Drie mogelijke pistes 

Eerst en vooral wil De Bleeker kijken naar een betere bescherming van de consument tegen faillissement en insolventie. Momenteel bekijken haar dienst al de aanpassing van de Wet Breyne. Die wet regelt de bouw van woningen in België. Ze geeft uitgebreide bescherming aan iedereen die een woning laat bouwen, een te bouwen woning koopt, een woning in aanbouw koopt. De wet bepaalt regels rond voorschotten, betalingen in schijven en ook financiële garanties voor in het geval van een faillissement. In een aantal sectoren bestaat er verplichte insolventieverzekering. De Bleeker wil dat nu ook bekijken voor de bouw. Een insolventieverzekering beschermt niet alleen de consument het kan ook een drempel zijn voor malafide ondernemers. Een aannemer die zijn zaak telkens bewust laat failliet gaan, zal moeilijker nog zo’n verzekering te pakken krijgen. 

Ten tweede wil De Bleeker malafide aannemers weren van advertenties op zoekplatformen. In de sector van de slotenmakers heeft De Bleeker recent een certificaat ingevoerd. Malafide slotenmakers betaalden veel voor advertenties op de zoekmachines om consumenten in de val te lokken. De Bleeker werkt samen met zoekmachine Google om alleen slotenmakers met certificaat toe te laten op hun advertenties. Dat is een extra filter voor de consument. 

Ten derde gaat De Bleeker ook kijken hoe ervoor kan gezorgd worden dat consumenten zich gemakkelijker kunnen informeren over een aannemer. Op zich kan er uit de Kruispuntbank Ondernemingen heel wat informatie gehaald worden. Alleen kan dat toegankelijker. Er bestaan in de sector maar ook bij de overheid applicaties om te kijken of een aannemer sociale of fiscale schulden heeft. De Bleeker wil onderzoeken of dit ook gemakkelijk raadpleegbaar kan worden voor consumenten. 

Bron: evadebleeker.be