Meisjes diepen kloof met jongens in het onderwijs nog verder uit

Steeds meer meisjes stromen door naar het hoger onderwijs en halen een diploma. Jongens doen het in bijna alle opzichten minder goed in het secundair. Dat meldt De Standaard maandag, op de eerste schooldag in het Nederlandstalig onderwijs. Ook binnen de architectuuropleidingen zijn de meisjes al jaren in de meerderheid en wordt de kloof met de jongens almaar groter.

"De vervrouwelijking van onze richting is heel zichtbaar", zegt Piet Hoebeke, decaan van de faculteit geneeskunde aan de UGent. "Toen ik studeerde was de verhouding 70/30, nu is het net geen 30/70. We moeten ons stilaan beginnen af te vragen waarom minder jongens voor geneeskunde kiezen." Ook in de opleiding rechten is bijna 70 procent van de starters vrouwelijk, stipt de krant aan.

De evolutie maakt deel uit van een breder fenomeen: de groeiende genderkloof in het hoger onderwijs. Meisjes stromen vaker dan jongens door naar het hoger onderwijs (74 procent tegenover 59 procent), ze behalen vaker hun diploma en ze doen dat sneller. "Vrouwen hebben mannen niet alleen ingehaald, maar ver voorbijgestoken", zegt onderwijssocioloog Mieke Van Houtte (UGent).

In het secundair onderwijs is er al decennialang een genderkloof, schetst De Standaard. Dat bewijzen de statistieken. Jongens moeten veel vaker blijven zitten, worden vaker geschorst en verlaten vaker zonder diploma het onderwijs. Ze komen ook veel meer met het CLB in contact, krijgen vaker een diagnose en komen dus ook disproportioneel vaak in het buitengewoon onderwijs terecht.

Het idee dat vrouwen hun achterstand hebben ingehaald, is intussen onderuitgehaald door onderzoek, benadrukt Van Houtte. De kloof heeft ook niet te maken met intelligentie. "De aangeboren cognitieve verschillen tussen mannen en vrouwen zijn heel klein. Dus per definitie gaat zo'n groot verschil in uitkomst over sociale omgeving", zegt cognitief psycholoog Wouter Duyck (UGent).

De Standaard haalt nog aan dat op de arbeidsmarkt nog steeds een omgekeerde genderkloof geldt: daar hebben vrouwen het moeilijker. Dat heeft met de aard van onderwijs te maken, zegt socioloog Bram Spruyt (VUB). "Risicogedrag bijvoorbeeld wordt op de arbeidsmarkt beloond, maar in onderwijs afgestraft."

Bron: Belga Press

Ook binnen de architectuuropleidingen

Toevoeging Orde van Architecten:

Ook binnen de architectuuropleidingen neemt de vervrouwelijking almaar toe. 
➡️ Meer cijfers in het Jaarverslag 2023 van de Vlaamse Raad van de Orde van Architecten.